Een week voor de Cottwich, vond de meerderheid van de Cottwich Cie het nodig nog op verkenning te gaan in Deventer. Hier moet een nieuwe opzet zorgen voor meer veiligheid en meer competitie. Het rood van de Reddingsbrigade was dan ook in grote getale vertegenwoordigd. De roeiers konden de vraag of het normaal was dat de boot nauwelijks reageert op het roer dan ook met een gerust hart in de wind slaan. Voor deze gelegenheid zou Robert Duzijn zijn debuut als stuurman maken. Als materiaalcommissaris van Daventria kan dat natuurlijk het beste in een boot van Amycus. Met slechts licht tegenstroom en wind mee ging de strijd over 5 km van start. De enige tegenstander in de gestuurde vier was de roemruchte Koopmans ploeg. Met een ruime voorsprong was deze ploeg aan de strijd begonnen. Het oprij tempo werd door Robert af en toe professioneel getemperd en door de nieuw opgedane propriocepsis werd de Koopmansploeg langzaam ingelopen. Helaas wist de stuurvrouw van deze ploeg van geen wijken waardoor er een kilometer voor de finish een kleine schermutseling met de riemen plaatshad. Dit leidde tot een korte verbale eruptie van het lichtste ploeglid. Hierna kon alle opgekropte energie weer worden omgezet in extra voorwaartse snelheid en werd de finish in een tijd van 21 min 31 sec gepasseerd. Hierdoor wordt de lijst met baanrecords voor dit jaar niet aangevoerd de efficiënte skullers maar door de het “lastiger” boordroeien. Het nieuw concept voor de IJsselregatta ” 5000m tegenstrooms” lijkt zeer geslaagd. Door de gladde boten in de eerste heat zelfs al voor 10:30 te starten was er zelfs geen enkele scheepvaart tijdens de race. Het gevreesde waterballet bleef achterwege. Hopelijk komen volgend jaar wat meer ploegen van Amycus aan de start om warm te draaien voor de Cottwich.
Verslag Eric